کد خبر: ۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۰

اختصاصی جنوبگان:

با تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید می خواستیم این مصاحبه که در معرض قضاوت مخاطبان خوزستانی قرار می گیرد با گفت و گوهای معمول کمی متفاوت باشد، اجازه می دهید؟

معتقدم که مسئولین در اتاق شیشه ای فعالیت می کنند و موظفند با مردم شفاف و صادقانه برخورد داشته باشند. شما هم به عنوان رکن چهارم دموکراسی و نمایندگان افکار عمومی برای طرح پرسش هایتان محدودیتی ندارید و اصطلاحاً؛ هرچه می خواهد دل تنگت بگو.

چندی پیش توسط یک شماره ناشناس شایعه ای تحت عنوان دخالت فرزندان شما در امور شهرداری در یکی از گروه های غیر رسمی واتساپی پخش شد، این شایعه را شنیدید؟

در طول سال های فعالیت اجرایی و تجارب مدیریتی در دولت های مختلف و جایگاه های متفاوت آموخته ام که وقتم را باید برای کار و تلاش و خدمت اختصاص دهم و نه پاسخ گویی و رصد شایعاتی که مبنای مشخصی ندارند و از سوی منابعی فاقد شناسنامه مطرح می شود.

چرا که وقت ما به عنوان مسئول، توفیق الهی است و امانتی محسوب می شود که از سوی مردم و نمایندگان آن ها در شورای شهر به من تفویض شده است بنابراین مجوزی برای پرداخت به شایعات ندارم اما در خصوص سوال شما باید بگویم؛ پنج فرزند دارم که هیچ کدام و به خصوص سه پسر من، در شهرداری اهواز فعالیتی ندارند. اصولاً فرزندان خود را از حضور در مسئولیت های دولتی که تا کنون داشته ام منع نموده ام. دو پسر بزرگم یعنی مصطفی و هاشم اصولاً فعالیت دولتی ندارند. البته مهدی در برخی جلسات همراه من حضور دارد و شاید این شائبه از این جهت فراهم آمده باشد. حالا اگر بفرمایید، مهدی را هم در کارهای شهرداری دخالت نمی دهم. آخر، مهدی در مقطع ابتدایی درس می خواند و به لحاظ عاطفی و سنّی وابستگی زیادی به من دارد و بر اساس دستور صریح اسلام؛ در هر شرایط و موقعیتی نباید از خانواده و فرزندان غافل شد. به همین دلیل با توجه به فشردگی کارها و قلّت وقتی که دارم در برخی برنامه های عمومی با مهدی همراه می شوم که فکر نمی کنم منتقدین با این امر مخالفتی داشته باشند. غیر از این؛ اگر کوچکترین دلیل و مدرکی در خصوص دخالت فرزندان من وجود داشت حتماً از سوی منتقدین مورد اشاره قرار می گرفت و همه را به تقوای الهی دعوت می کنم و البته می پذیرم که عملکرد شهردار اهواز به دلیل جایگاه مهم و تاثیرگذاری که دارد همواره مورد توجه ویژه و رصد دقیق رسانه ها و نخبگان است اما انتظار دارم انتقادها با چاشنی انصاف و عدالت و تحقیقات و راستی آزمایی پخته شود.

چندی پیش شایعه ای منتشر شد که شما به عمان سفر داشته اید، برخی می گفتند که چین رفته اید، می خواستیم از زبان خودتان صراحتاً بشنویم که مقصد سفر اخیر شما کجا بوده است؟

دوستان نزدیک و شاید حتی منتقدین منصف من شهادت می دهند که به هیچ عنوان آخرت خود را به دنیای دیگران نمی فروشم. صداقت و راستی را به هر چیز دیگری ترجیح می دهم. بنابراین دلیلی برای پرده پوشی نمی بینم. در مورد مرخصی اخیر باید بگویم که روند قانونی این مرخصی طی شد. یعنی درخواست مرخصی من در صحن علنی شورا مطرح و روال قانونی لازم نیز برای خروج از کشور در مراجع قانونی مطرح گردید. اما متاسفم بگویم که برای زیارت عتبات و مرقد شریف امامان شیعه باید توضیح بدهم. به صراحت بگویم در طول حضورم در شهرداری اهواز دو بار مسافرت خارجی داشته ام. هر دو بار این مسافرت ها به عراق و جهت زیارت عتبات بوده است. تاکید می کنم این دو سفر شخصی و برای زیارت بوده است. به تعبیری دیگر در طول دوران حضور در شهرداری اهواز سفری خارجی با هزینه شهرداری و در سمت شهردار اهواز نداشته ام. البته در این دو سفر زیارتی دعای ویژه ای برای منتقدین خود کردم. و در این فرصت خطاب به آن ها می گویم؛ گر چه بازدید از تجارب موفق مدیریت شهری در دنیا را برای شهرداران و به خصوص بدنه کارشناسی شهرداری ها لازم می دانم اما در عین حال معتقدم به دلیل سفرهای مکرری که در زمان فرمانداری به نقاط مختلف جهان داشته و مطالعاتی که صورت داده ام بهتر است که فرصت خدمت به شهروندان اهوازی را از دست ندهم و کمترین هزینه ای در این خصوص به شهرداری اهواز تحمیل نکنم.

موضوع دیگری که در این چند ماه در برخی محافل مطرح شد پس از تغییر یکی از معاونت های شهرداری بود که فکر می کنم فشار زیادی بعد از این تغییر بر شما وارد شد. آیا اگر به روزهای پیش از این تغییر بازگردیم باز هم این تغییر را صورت می دهید؟

اول این که من بر اساس فشارها و تخریب ها که چانه زنی های سیاسی هستند تصمیم نمی گیرم و یا تصمیمات خود را مبتنی بر واکنش های احتمالی تبیین نمی کنم. دوم این که هر تغییری الزاماً به معنای عدم شایستگی فرد تغییر کننده نیست. سوم این که بر اساس شرع و قانون، مسئولیت هر تغییری را می پذیرم. اما در خصوص این تغییر خاص باید بگویم که فرد تازه نفس و جوانی با انگیزه خدمت به جای عزیزی توانمند و شایسته قرار گرفت و هم اکنون در سمت مشاور خود از تجربیات آن عزیز استفاده می کنم. به نظرم سوابق مدیریتی من در گذشته و البته هجده ماهی که در شهرداری اهواز مشغول خدمت بوده ام نشان می دهد که تغییرات و انتصابات صورت گرفته نه بر اثر فشارها که مبتنی بر شناخت شخصی و توانمندی افراد بوده است.

یعنی از سوی شورا برای انتصاب برخی تحت فشار نبوده اید؟

قطعاً فشارهای زیادی برای تحمیل برخی افراد وجود داشته است. این فشارها البته دارای منشاء و خواستگاه متفاوتی بوده اند. اصولاً شهرداری نهادی است عمومی، مردمی و با گستره خدمت بسیار وسیع که از تولد تا مرگ افراد را در بر می گیرد به همین دلیل از سوی گروه های مرجع و ذی نفوذ همواره مدخلیتی برای موضوع شهرداری وجود داشته است. منکر فشارها نیستم. اما می توانم اذعان کنم که همه تلاش خود را نموده ام که با توکل و توسل، در برابر زیاده خواهی ها مقاومت نمایم. گر چه در برخی موارد تسلیم مصلحت اندیشی هایی نیز در راستای حفظ منافع مردم شده ام اما آن موارد انگشت شمار نیز مشروط به رعایت قانون و مسائل شرعی و اخلاقی و خدمت به مردم صورت گرفته است. بسیاری از انتقادات و حاشیه سازی های صورت گرفته به دلیل همین مقاومت ها بوده است. البته معتقدم مقاومت در برابر تعدی به بیت المال و مصالح عمومی مجاهدت است و اگر هم آسیبی از این طریق به من وارد شده است در برابر لبخند رضایت یک شهروند اهوازی هیچ نیست.

از حاشیه سازی ها گفتید، با توجه به این که در شهرهای مختلف و ادارت کل استان مدیریت کرده اید در مقایسه با شهرداری اهواز شرایط چگونه بوده است؟

شهرداری اهواز یک تجربه خاص و منحصربه فرد در زندگی من بوده است. فعالیت شورایی در ایران ما وارد مراحل ابتدایی خود شده است، چهار دوره فعالیت شورایی فرصت زیادی برای تجربه یک مکانیزم جدید در حوزه مدیریت نیست. به طور قطع باید این تجربه با اصلاح رویه ها و برخی چالش ها و کمبودهای قانونی ادامه یابد. در این دوره افزایش اعضای شورای شهر اهواز به 21 نفر در حالی که شورای سوم منحل شد هم یک فرصت بود و هم یک تهدید. البته چینش اعضای شورای چهارم اهواز بسیار مناسب است. از اقشار و اصناف مختلف نمایندگانی با تجارب کافی در این شورا حضور دارند. به هر حال اختلاف نظر طبیعی است مهم عدم رجحان منافع جناحی، قومی و باندی بر مصالح عمومی است. باید توان شورا و شهرداری در یک راستا تعریف شده و این ظرفیت همگرا در خدمت تحقق مطالبات عمومی باشد. به عنوان مثال دریافت عوارض شهرداری که در واقع حقوق شهروندی است از شرکت های بزرگ صنعتی در شهر اهواز تنها با حرکت جمعی شوراییان در کنار مجریان مدیریت شهری محقق خواهد شد. وجود تمایزها در چیدمان شورا که در واقع برآیند افکار عمومی است ناشی از جامعه متکثر و رنگین کمانی در کلانشهر اهواز است که باید سمفونی وحدت و ندای توسعه باشد در حالی که می پذیرم این سمفونی در صورت سهم خواهی شخصی و تک نوازی می تواند موسیقی آزاردهنده ای تولید کند که نه تنها گره از مشکلات فروبسته نخواهد گشود، خود گرهی خواهد بود بر کلاف سردرگم مشکلات شهر اهواز.

پیش از انجام این مصاحبه داشتم برخی نقدهایی که تا مرز تخریب شخصیت شما و مجموعه شهرداری پیش رفته بود را مطالعه می کردم، به نظر می رسید برخی از این مطالب عناوین مجرمانه باشد، چرا هیچ وقت پیگیری حقوقی نکردید؟

مطابق آیه شریفه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَفَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»، باید فضا را برای شنیدن آرا و افکار مختلف باز نمود. اما باید دانست که مُرکّب مسموم قلم، ریختنی است. در عین حال گاهی با شنیدن برخی تخریب ها با خودم این اشعار حافظ را زمزمه می کنم که؛ وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم. که در طریقت ما کافریست رنجیدن. به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات. بخواست جام می و گفت عیب پوشیدن. معتقدم آن جایی که نوک تیز انتقادات شخص بنده را هدف قرار داده است باید تحمل کرده و صبر پیشه کنم. بیشتر از آن استقامت است که دستور الهی است. اما اگر این تخریب ها، به قصد سیاه نمایی خدمات نظام، دلسرد کردن سرمایه اجتماعی نظام و در راستای تامین منافع اقلیتی منفعت اندیش باشد آن جا بدون کمترین مسامحه و تامل باید ایستاد. و من در برابر باج خواهان و تخریب کنندگان باج خواه با همه توانم خواهم ایستاد. امام علی (ع) حتی در جنگ هم دست از اصول اخلاقی خود برنمی داشت. او حتی در برابر توهین و هتک حرمت، مقابله به مثل نمی کرد. او دشمن خود را خطاکار می دانست و از این رو برایش طلب هدایت می کرد. البته آن جایی که حق الناس را در خطر می دید حتی با نزدیکانش برخورد می کرد. این سیره امروز هم می تواند و باید دوای دردهای جامعه ما باشد. به هر حال مبتنی بر این آموزه ها تا این لحظه از هیچ رسانه و فردی حتی کسانی که عملاً فحاشی می کردند و با تخریب های آن چنانی باعث فضای خدمت را تیره و تار می کردند شکایتی نکرده ام و در هر فرصتی برای این دوستان دعا کرده ام و امیدوارم همه این حرف ها و تلاش ها از سر دلسوزی باشد و یادمان نرود عالم محضر خداست که «نَحنُ أَقرَبُ الیهِ مِنْ حَبْلِالوَرید.» و باید برای آن روز که «يَقُولُ الْإِنسَانُ يَوْمَئِذٍأَيْنَ الْمَفَرُّ» آماده شد. در نهایت این که؛ قضاوت را به مردم باید سپرد.

در سال دوم شورا با تغییر هیات رئیسه و دست به دست شدن ریاست شورا انتظار می رفت که شهرداری سال پر تنشی را آغاز کند، طلیعه این تلاش ها طرح سوال از شما بود. این سوال دو بخش داشت، یکی اقدامات شما در مناطق محروم و دیگری پل شهید دقایقی، ابتدا در این باره صحبت کنیم؟

عرض می کنم که طرح سوال، استیضاح و درخواست ارائه توضیحات از حقوق قانونی اعضای شوراست. هر گونه تلاشی برای استفاده از این ظرفیت های قانونی در چارچوب وظایف نمایندگی شوراست بنابراین طرح سوال صورت گرفته را در همین راستا می دیدم و با آغوش باز و آمادگی کامل در این جلسه حضور یافتم چرا که این طرح سوال را از نمودهای پویایی و زنده بودن شورا می دانستم و اعتقاد داشتم برآیند این نظارت عمومی رضایت افکار عمومی را در پی خواهد داشت.

اما من فکر نمی کنم قانع شده باشم، به وضوح می شد ناراحتی شما را در آن جلسه دید.

مسلم است، من با اعضای شورای شهر رابطه نزدیک و دوستانه ای دارم. به خصوص طراحان سوال از دوستانی بودند که اتفاقاً به خوبی با دغدغه های من آشنا بودند. عملیات اجرای پل سوم یکی از افتخارات شورای چهارم است، به لحاظ فنی، زیبایی شناسی، معماری، استحکام، سرعت و دقت اجرا، نحوه نظارت بر پیمانکار، پرداخت های مالی مطابق زمان بندی و برنامه ریزی و در نهایت بهره برداری از پُل در زمان مقرر می توانم بگویم یک الگو برای پروژه های عمرانی در استان محسوب می شود. پُرواضح است طرح سوال از چنین پروژه ای موجب ناراحتی من شود، حلاوت این پروژه نباید تلخ می شد. همچنین اقدامات صورت گرفته در جهت گسترش عدالت اجتماعی در شهر و توزیع برابر خدمات و امکانات در منتطق کمتر برخوردار در دوره شهرداری بنده بی نظیر بود. من حتی متهم به عدم رسیدگی به مناطق به اصطلاح بهره مند شهر شده بودم و می گفتند شهردار حاشیه هستم، حالا می دیدم که به دلیل عدم رسیدگی به برخی مناطق محروم مورد سوال بوده ام. به هر حال در این دو حوزه با ارائه آمار، ارقام و توضیحات فنی به طور کامل در صحن شورا حضور یافتیم و به نظرم نتیجه این سوالات تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی بهتر اقدامات صورت گرفته بود. شورای چهارم دو فراز بسیار مهم دارد. یکی انتخاب شهردار که نشان دهنده بلوغ بالای شورا و شایسته سالاری بود و همچنین جلسه طرح سوال که نمایش مردمسالاری و دموکراسی در پارلمان شهری بود.

به نظر می رسد جهت گیری شهرداری در دوره شما پرداخت به ایجاد زیرساخت های حمل و نقل شهری بوده است چرا؟

ترافیک و گره های کور در بخش حمل و نقل درونی شهری اهواز به دلیلی شرایط آب و هوایی خاصی که دارد، می تواند منجر به ایجاد چالش های اجتماعی و نارضایتی عمومی گردد. تراکم و افزایش جمعیت شهر در چند سال گذشته و تغییر چهره و بافت عمومی برخی مناطق و محلات شهری و عدم رشد زیرساخت های حمل و نقل عمومی و خطوط مواصلاتی متناسب با افزایش جمعیت و ساخت و ساز صورت گرفته می تواند وضعیت ترافیکی آینده شهر اهواز را غیرقابل تحمل نموده و به یکی از معضلات فضای شهری تبدیل نماید. از همین رو از ابتدای حضور اهتمام جدی به اجرای طرح جامع ترافیک و حمل و نقل شهر داشتم. در سال اول 6 طرح زیرگذر و روگذر و تقاطع و پل را مانند شریعتی، جوادالائمه، ولایت و پل سوم و چهار شیر را کلید زدیم و در سال دوم نیز در کنار ادامه برخی از این پروژه ها 6 طرح روگذر و زیرگذر دیگر را به مرحله اجرا خواهیم برد تا ضمن تکمیل رینگ ها و کریدور های اصلی در آینده نزدیک کمترین چراغ قرمز و تقاطع کور را در خطوط اصلی شهر شاهد باشیم. همچنین انتظار دارم پیگیری های شبانه روزی صورت گرفته در خصوص حل مشکل فاینانس قطار شهری به ثمر نشسته و حداقل در سال 94 شاهد بهره برداری از فاز یک خط یک مترو باشیم و در کنار این اقدامات با استفاده از ظرفیت های منطقه آزاد اروند در تلاش هستیم نسبت به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر اقدام کنیم و همچنین می دانید که ناوگان اتوبوس رانی شهر اهواز نیازمند توجه جدی است که در سال جدید در این خصوص هم تلاش هایی خواهیم نمود که در نتیجه این اقدامات می توان امیدوار بود در ده سال آینده در اهواز شاهد ترافیک سنگین نباشیم و سفرهای درون شهری با صرف زمان های کوتاه صورت گیرد.

یکی از چالش هایی که از روز اول حضور شما در شهرداری با آن مواجه بودید اخذ عوارض از چاه های نفت مستقر در شهر اهواز بود، آیا عدم حصول نتیجه در این خصوص از ناکامی های شما نیست؟

شهر یک موجود زنده و پویاست. شهر را شهروند می سازد و شهر شهروند را. اگر این نگاه انسان محور در فضای مدیریت شهری حاکم باشد هیچ کدام از عناصر موجود در شهر نمی توانند نسبت به آن شهر بی تفاوت باشند. اهواز کارگاه شرکت های مادر تخصصی نیست. اهواز قلّک درآمد زای وزارت خانه های مرکز نشین نیست. اهواز شهری است با سابقه مدنیت چندین هزار ساله با اقوامی شریف که همواره نگاه بان ایران بزرگ بوده اند. اهواز دروازه ورود تشیع به ایران اسلامی است. نقش این شهر در پیروزی انقلاب اسلامی و جنبش های آزادی خواهانه ملت ایران نظیر مشروطه، مبارزه با استعمار نظیر واقعه غرور آفزین الجهاد عشایر عرب و ملّی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی قابل چشم پوشی نیست. اهواز پس از انقلاب بیرق شرافت و ایثار در ایران عزیز بوده است. هشت سال جنگ تحمیلی با نام اهواز گره خورده است. نزدیک به صدسال از استخراج نفت در این منطقه می گذرد. نفت چه نقشی در توسعه شهر اهواز داشته است؟ من تا روزی که در شهرداری اهواز هستم تلاش خواهم کرد حق قانونی شهروندان اهوازی را از سهم عوارض آلایندگی چاه های موجود و مستقر در حریم شهر اهواز دریافت نمایم. در دفاع از حقوق شهروندان اهوازی ذرّه ای کوتاه نمی آیم. در همین فرصت از برخی مسئولان که در این راه سنگ اندازی می کنند درخواست می کنم خود را در مسیر استیفای منافع شهروندان اهوازی قرار ندهند. آن ها بهتر است بجای وکیل مدافع مجموعه های نفتی بودن وکیل مردمی باشند که شهرداری اهواز برای ارائه خدمت به آن ها دچار مشکل شده است. عمق محرومیت ها در شهر اهواز و عقب ماندگی های دیرپا نیازمند توجه جدی و جبران کم کاری های شرکت های بزرگ به ویژه نفتی است. البته مطالبه ما از شرکت های نفتی در مسیر قانونی و با تدبیر به طور حتم به سرانجام خواهد رسید.

می گویند شهردار اولین ها هستید. ساخت یک پل در یک سال. بهره برداری از اولین زیرگذر اهواز یا اولین پارک بانوان اهواز، این عناوین به نظر شما اغراق نیست؟

این سوال شما را نپسندیدم. اولاً هر اقدامی که در شهرداری اهواز صورت می گیرد، اعم از خدمات تا پروژه های عمرانی به پشتوانه عوارضی است که شهروندان اهوازی پرداخت می کنند، پس ما تنها به وظیفه و رسالت خود عمل کرده ایم و منتی بر احدی از شهروندان نداریم. اگر هم بهره برداری یا پیشرفت فیزیکی پروژه ها به اطلاع شهروندان می رسد به دلیل ایجاد نشاط اجتماعی و جلوگیری از سیاه نمایی دشمنان است. امام راحل(ره) می فرمود کارها را به مردم بگویید تا شیاطین نگویند کار نشده است. مقام معظم رهبری نیز بر اطلاع رسانی اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه های اجرایی به مردم تاکید نموده اند. پس تاکید می کنم اگر پروژه ای به ثمر می نشیند مدال آن برای مردمی است که مشکلات را تحمل می کنند، کم کاری های شهرداری را می بخشند، عوارض خود را به موقع پرداخت می کنند و در تصمیم سازی های مدیریت شهری مشارکت می نمایند.

دوم این که، من کمترین فرد در مجموعه بزرگ شهرداری اهواز هستم. هزاران نفر در این مجموعه در تلاش شبانه روزی هستند که حتی نام و یادی از آن ها وجود ندارد. اگر تحول و حرکتی در شهر صورت می گیرد ثمره همت و تلاش کارکنان دلسوز شهرداری است و بنده به عنوان شهردار اهواز کمترین نقش و سهم را در فعالیت های شهر دارم.

نکته سوم در باب سوال شما، اظهار تاسف شدید بنده است که در سال 1393 به عنوان شهردار یکی از کلانشهرهای کشور مورد خطاب چنین پرسشی قرار می گیرم. واقعاً در طول این چند دهه چقدر به اهواز کم لطفی و بی مهری شده است که پس از گذشت این همه سال بالفرض باید شاهد بهره برداری از اولین زیرگذر و یا اولین پارک بانوان باشیم بهتر است برای شهر مظلوم اهواز، آرزوهای بزرگ و متناسب با شان این شهر تاریخ ساز داشته باشیم و امیدوار باشیم آیندگان ما در باب ما قضاوت شایسته ای داشته باشند، پس همت کنیم و شهرمان را بسازیم، همان گونه که حضرت آقا فرمود؛ خوزستان را جوری بسازید که آن ور آبی ها به این استان حسادت کنند.

پس برنامه های زیادی برای اهواز فردا دارید؟

ببینید من در بدترین شرایط درآمدی شهرداری اهواز را در اختیار گرفتم. دولت به دلیل کاهش قیمت نفت و مساله تحریم های ناجوانمردانه و شیطانی دچار کمبود اعتبار و بودجه شده و در نتیجه می بینیم که سهم شهرداری اهواز از کمک های دولتی در سال جاری به صفر رسید. همچنین به دلیل رکود تورمی، ساخت و سازها که تامین کننده مهمترین بخش درآمدی شهرداری هستند دچار افت فاحش شده و می بینیم کاهش رشد این بخش تحقق درآمدهای شهرداری را دچار مشکل کرده است. از همین رو بود که با پیش بینی وقوع چنین تحولاتی، لوایح مهم درآمدی را تعریف و اجرایی کردیم، در نتیجه در سال گذشته که در پنج ماه آخر سال مستقر شدم شاهد تحقق بیش از 95 درصد درآمدها بودیم و برای سال 93 نیز چنین برآوردی را داریم. با این همه برای ایجاد تحول در شهر اهواز بودجه 300 یا 400 میلیاردی عمرانی یا استارت 900 پروژه کوچک و بزرگ در محلات و مناطق مختلف کافی نیست. باید سرمایه گذاری های عظیم بخش خصوصی در این شهر اتفاقات بزرگی را رقم زند. تنها راه جهش شهر اهواز و جبران عقب ماندگی های موجود نهضت جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است. در این راه البته قدم های جدی و خوبی برداشته ایم اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله طولانی وجود دارد. باید تابوی حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در شهر اهواز شکسته شود. حتی اگر برای سرمایه گذار؛ فرش قرمز پهن کنیم تا او در شرایطی تسهیل شده سرمایه خود را برای رونق اقتصادی شهر اهواز هزینه کند، کار درست و بجایی انجام داده ایم.

به شطرنج علاقه دارید؟

اهل ورزش هستم و از هر فرصتی برای شنا و پیاده روی استفاده می کنم. با ورزش های فکری نیز آشنایی دارم و اگر پیش بیاید حتماً... اما فکر می کنم سوال شما از باب دیگری بود...

درست است، می خواستم ببینم این که می گویند سید خلف شطرنج باز قهّاری است را می پذیرید؟

ببینید بهتر است برای پاسخ گویی به سوال شما برداشت خود را از نگاه دین مبین اسلام در خصوص مدیریت و سیاست ورزی بیان کنم.

بنا بر حدیث شریف و منقول از پیامبر اکرم که فرمود؛ «كُلُّكُم راعٍوَكُلُّكُم مسؤول عَنْ رَعيتِه»، همه آحاد جامعه مسئولیت اداره جامعه خود را بر عهده دارند. این نگاه اسلام است یعنی شهروند درجه یک و دو نداریم و همه مسلمانان به یک اندازه در اداره جامعه خود سهیم هستند و این عالی ترین سطح از مردمسالاری دینی است. و در حديثى ديگر آن حضرت فرمودند: «مَن اصبح و لم يهتمّ بامور المسلمين فليس بِمسلم» یعنی هر كس كه هر صبح در فكر خدمت به مسلمين نباشد، مسلمان نيست. خوب مبتنی بر این تعالیم و آموزه های دینی چگونه می توان به انسان ها نگاه ابزاری داشت. وقتی می گوییم شطرنج باز یعنی این که افراد را به مثابه مهره های شطرنج می شناسیم و من این نگاه را اخلاقی و اسلامی نمی دانم. فرمولی که اسلام به جای شطرنج بازی در عرصه سیاسی ارائه می دهد، شایسته سالاری و نخبه گزینی است. فرمولی بالاتر از تفاخرهای قومی و منطقه ای. شعار و فرمان اسلام به ما شایسته سالاری است. آموزه ای که در این آیه شریفه ظهور یافته که؛ «یا أیُّهَا النّاسُ إِنَّا خَلَقناکُم مَن ذَکَرٍ وَ أُنثَی وَ جَعَنَاکُم شُعُوباً وقَبَائِلَ لِتَعارَفُواإِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِأَتقَاکُمإِنَّاللهَ عَلیم خبیر». به هر حال نگاه من به امر سیاسی از منظر دینی است. بگذاریم ورزش غیر سیاست و سیاست غیر ورزشی باشد. همین.

و حرف آخر؟

بخش اعظم سوال های شما هم گرفتار حاشیه های معمول شد. بهتر بود ساختار فنی و اقدامات عمرانی شهرداری مورد بررسی و تحلیل قرار می گرفت، اما شاید باید برخی از این شبهات پاسخ داده می شد. اصولاً مهندسی افکار عمومی را امکانپذیر نمی دانم. شایعه پردازان دست آخر صحنه را به خدمتگذاران صادق وامی گذارند، همیشه نمی توان از آب آلوده ماهی گرفت. گاهی دود آتشی که از سر لجاجت و عناد و حسادت برمی افروزیم چشمان خودمان را می سوزاند. امیدوارم با اندیشه ای تازه و پاک، دست به دست هم داده و شهرمان را آن گونه که شایسته شهروندان فرهنگ مدار و با ارزش اهوازی است بسازیم.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: