کد خبر: ۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶

محمد مالی:

«حميد فرخ نژاد» را مي توان شاخص ترين نمونه سينمايي اين گروه از بازيگران لقب داد که لهجه جنوبي خود را در نقش هاي مختلف بگونه اي به کار برده که از نقش بيرون نزده و اغراق آميز جلوه نکند.

وي متولد 28 فروردين سال 1348 در آبادان و فارغ التحصيل رشته تئاتر از دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران است.

در ماه هاي پاياني دهه ،60 خسرو سينايي براي توليد فيلم چندان قدر نديده «در کوچه هاي عشق» با محوريت جنگ تحميلي به سراغفرخ نژاد رفت و از او به عنوان دستيار و بازيگر بهره گرفت.

فيلم بواسطه اکران کوتاه مدت در ايران آنچنان که بايد ديده نشد، اما حضور نسبتاً موفقي در جشنواره هاي جهاني پيدا کرد.

سينايي پس از يک دهه، بار ديگر به سراغ خوزستان رفته و داستاني را براساس قصه اي واقعي به تصوير کشيد که يکي از بهترين بازي هاي عمر فرخ نژاد را با خود دارد.فيلم درباره سنت هاي قديمي يک عشيره است که زندگي «فرحان» و «احلام» را به هم گره زده و هيچيک از دو طرف نيز با توجه به فاصله عميق ميان خود کوتاه نمي آيند.شخصيت «فرحان» يکي از بهترين ضدقهرمان هاي کلاسيک سينماي ايران در سي سال اخير است که به بهترين شکل و با جزييات بسيار به تصوير کشيده شده است.فرخ نژاد با تسلط خوبي که به زبان و فرهنگ مردم جنوب کشور، باورپذيري «فرحان» را به اوج رسانده و سرنوشت غم انگيز او، مخاطب را به دلسوزي نسبت به وي وامي دارد.جالب اينکه کيفيت نقش آفريني او به حدي بود که داوران را مجاب به اهداي سيمرغ بلورين جشنواره کرد اما به عنوان بهترين بازيگر نقش مکمل!نکته اي جالب توجه که با توجه به کميت نقش «فرحان» و نقش او در پيشبرد داستان «عروس آتش»، عجيب و دور از انتظار به نظر مي رسيد.

او پس از اين موفقيت بزرگ، براي نخستين بار پشت دوربين رفته و با هزينه اي اندک فيلم «سفر سرخ» را با مضموني مرتبط با دفاع مقدس در جزيره مينو جلوي دوربين برد که به دلايل نامعلوم توقيف شد و تا امروز نيز از اکران عمومي آن خبري نشده است.

فرخ نژاد در دهه 80 پرکارتر از قبل شد و بسياري از فيلم هاي او با گيشه موفق و نظر مساعد منتقدان همراه شد.

«ارتفاع پست» ساخته ابراهيم حاتمي کيا يکي از آنهاست که با توجه به خوزستاني بودن شخصيت «قاسم»، لهجه فرخ نژاد نيز منطق خود را پيدا کرده است.فيلم که براساس قصه اي واقعي درباره يک هواپيماربا و اعضاي خانواده اش که در پرواز حضور داشته اند ساخته شده، ملودرام خوش ساخت و پربازيگري است که بخش مهمي از قوت خويش را از آنها وام گرفته است.

در اين ميان فرخ نژاد به خوبي توانسته خستگي و کلافگي خود از مشکلاتي که دامنگير او شده را با بهره گيري از ميميک چهره و حرکات بعضا اغراق شده دست و صورت به نمايش بگذارد.حضور «ليلا حاتمي» در نقش مقابل نيز نقش مهمي در برجسته تر شدن بازي فرخ نژادي داشته که از داشتن اين نعمت بزرگ در «عروس آتش» محروم بوده است.

«ارتفاع پست» نخستين فيلم از زنجيره نامزدي هاي اين بازيگر خوش قريحه در جشنواره فيلم فجر و برنده نشدن وي به مدت 10 سال است که سرانجام سال گذشته با فيلم «استرداد» ساخته علي غفاري اين طلسم نيز شکسته شد.

«به رنگ ارغوان» ساخته ابراهيم حاتمي کيا يکي از کامل ترين و متفاوت ترين نقش آفريني هاي فرخ نژاد است که با بدشانسي کامل پنج سالي را در نوبت اکران ماند و آنچنان که بايد به چشم نيامد.وي در نقش يک مامور امنيتي که براي استتار هويت خود به هيات شخصيت ديگري درآمده، فوق العاده ظاهر شد و اين دو نقش را با ظرافت خاصي ايفا کرده است.فرخ نژاد که متخصص بازي در نقش هاي بيروني و پرتحرک است، در اينجا خود را با ويژگي هاي اين نقش به شدت دروني هماهنگ کرده است.نکته مهمي که در اغلب نقش هاي او به چشم مي آيد، دوست داشتني بودن آنها است که مخاطب را به او نزديک مي سازد.

اين اتفاق در «به رنگ ارغوان» به شکلي ديگر رخ داد و مخاطب را به همذات پنداري با شخصيت ياد شده وامي دارد.

«چهارشنبه سوري» ساخته اصغر فرهادي را مي توان به جرات بهترين نقش آفريني فرخ نژاد در همه اين سال ها به حساب آورد که مخاطب را به دوگانگي برخورد در برابر خويش وادار مي کند.

«مرتضي» در «چهارشنبه سوري» دروغگوي بزرگي است که در تمام طول مدت فيلم به جز چند دقيقه پاياني مخاطب را گول زده و خود را عاري از گناه نشان مي دهد.

فرخ نژاد اين تضاد شخصيتي را به شکل مطلوبي به نمايش گذاشته و بازي کاملا بيروني او به شدت به کار اين نقش و شخصيت آمده است.البته نبايد از تاثير بسيار مثبت بازي درخشان «هديه تهراني» در نقش «مژده» همسر «مرتضي» که در به چشم آمدن بازي فرخ نژاد نقش به سزايي داشته، به سادگي گذشت.

وي در دهه 80 در فيلم هايي همچون «صحنه جرم ورود ممنوع»، «پوسته»، «طبل بزرگ زير پاي چپ»، «آتشکار»، «حقيقت گمشده» و «دموکراسي تو روز روشن» به ايفاي نقش پرداخت که بيش از هرچيز نشان از روح تجربه گراي فرخ نژاد دارد.«شب واقعه» ساخته شهرام اسدي يکي از مهمترين فيلم هاي کارنامه سينماي اوست که براساس زندگي شهيد «درياقلي سوراني» ساخته شده است.

وي که شباهت هاي زيادي نيز با اين شهيد به لحاظ ظاهري دارد، يک جور بي خيالي و خونسردي را به نقش تزريق کرده تا بتواند بي تفاوتي «درياقلي» نسبت به پيشروي عراقي ها به سمت شهرش را به نمايش بگذارد.اين نکته کليدي بسيار به کار فيلم آمده و شخصيتي به شدت واقعي و باورپذير را خلق کرده که نمونه چنداني در سينماي دفاع مقدس ندارد.

عجيب اينکه فرخ نژاد که براي بازي در فيلم «طبل بزرگ زير پاي چپ» جايزه بهترين بازيگر نقش اول جشنواره فيلم مسکو را کسب کرده بود، براي چندمين بار فقط نامزد دريافت سيمرغ نقش اول شد و دست خالي از سالن اختتاميه بيرون آمد!

طي سال هاي اخير، فرخ نژاد جهش چشمگيري در بازيگري داشته و نقش هاي خوبي هم به او پيشنهاد شده که از شاخص ترين آنها مي توان به فيلم هاي «روزهاي زندگي» ساخته پرويز شيخ طادي و «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» در کنار «استرداد» اشاره کرد.البته نمي توان از حضور تاثيرگذار وي در فيلم «گشت ارشاد» به سادگي گذشت که به تنهايي يک سروگردن کيفيت کار را بالا برده است.

وي در «روزهاي زندگي» ايفاگر نقش دکتري در يک بيمارستان صحرايي زمان جنگ است که در يورش مجدد عراقي ها به خاک ايران با مشکلات عديده اي مواجه مي شود.در همين ايام وي در فيلم «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم» به کارگرداني روح الله حجازي جلوي دوربين رفت.فيلمي با شخصيت هاي محدود و به شدت متکي بر بازيگر که در آن با فرخ نژادي متفاوت روبروييم؛ يک مرد سنت زده درگير مظاهر مدرنيسم که براي پيشرفت شغلي بايد بسياري از همين سنت ها را ناديده بگيرد.

فرخ نژاد اين تضادها را به شکل مطلوبي به نمايش گذاشته و باورپذيري را به خصوص در پلان هاي دو نفره با «مهتاب کرامتي» به اوج رسانده است.

«استرداد» ساخته علي غفاري که در سي ويکمين جشنواره بين المللي فيلم فجر به نمايش در آمد، يکي از متفاوت ترين نقش هاي کارنامه سينمايي فرخ نژاد است که خوب اجرا شده و اثري از فرخ نژاد هميشگي در آن به چشم نمي خورد.کيفيت نقش آفريني او در «استرداد» به حدي بود که سرانجام هيات داوران پس از گذشت يک دهه سيمرغ بهترين بازيگر نقش اول مرد سي ويکمين جشنواره فيلم فجر را به او اهدا کردند.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: